SISKA VIAENE
Siska Viaene studeerde af in 2000 aan het Lemmensinstituut te Leuven als woordkunstenares, meester in de dramatische kunsten. Sindsdien is zij voltijds leerkracht woord aan diverse academies. Inmiddels vond zij haar thuis in de Stedelijke Academie voor podiumkunsten, Stap Roeselare.
Naast het lesgeven is zij ook vertelster. Ze heeft een voorliefde voor het brengen van poëzie, verhalen, sprookjes en monologen.
BART NAESSENS
Bart Naessens is Klara Musicus van het jaar 2020, en een muzikale duizendpoot par excellence. Zijn actieradius in de wereld van de klassieke muziek is groot: als dirigent en artistiek leider, als speler op klavecimbel en orgel, als directeur van het Stedelijk conservatorium Brugge, als pedagoog in het Brusselse conservatorium en Lemmensinstituut en als bezieler van amateurmusici. Als klavecinist en organist maakte hij internationale tournees met ensembles als Collegium Vocale Gent, Les Muffatti of met zijn eigen Capriola di Gioia naar Japan en Nederland. Als dirigent maakte hij zijn debuut in Opera Ballet Vlaanderen met B’Rock bij de productie Mea Culpa van Sidi Larbi Cherkaoui en voerde hij de Messiah uit in Brazilië.
BART NAESSENS
Bart Naessens is Klara Musicus van het jaar 2020, en een muzikale duizendpoot par excellence. Zijn actieradius in de wereld van de klassieke muziek is groot: als dirigent en artistiek leider, als speler op klavecimbel en orgel, als directeur van het Stedelijk conservatorium Brugge, als pedagoog in het Brusselse conservatorium en Lemmensinstituut en als bezieler van amateurmusici. Als klavecinist en organist maakte hij internationale tournees met ensembles als Collegium Vocale Gent, Les Muffatti of met zijn eigen Capriola di Gioia naar Japan en Nederland. Als dirigent maakte hij zijn debuut in Opera Ballet Vlaanderen met B’Rock bij de productie Mea Culpa van Sidi Larbi Cherkaoui en voerde hij de Messiah uit in Brazilië.
MARCEL PONSEELE
Marcel Ponseele behoort tot de tophoboïsten van de barokwereld. Hij werkt free-lance in de belangrijkste barokorkesten van de barokwereld als Het Amsterdam Baroque Orchestra en La Chapelle Royale. Hij is ook medeoprichter van het Orchestre des Champs-Elysées en leidt zelf de Harmonie des Champs-Elysées. Daarnaast is hij samen met Jan De Winne en Shalev Ad-El oprichter en ensemblelid van het topensemble Il Gardellino.
Marcel Ponseele is wereldwijd een veel gevraagd docent en is samen met zijn broer een gereputeerd hobobouwer.
JAN DE WINNE
Na zijn studies aan de conservatoria van Brugge, Gent en Brussel en de universiteit van Gent werd Jan De Winne in 1987 laureaat van de wedstrijden 'Musica Antiqua' van het Festival van Vlaanderen - Brugge. Na twee decennia lang met verschillende barokorkesten te hebben rondgetoerd, legt hij nu, samen met zijn ensemble Il Gardellino, het accent op de kamermuziek.
Gedreven door zijn interesse voor oude instrumenten bouwt hij zelf kopieën van 18de en 19de eeuwse traverso's. Jan De Winne is leraar traverso en historische uitvoeringspraktijk aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse van Parijs en leraar historische kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.
JAN DE WINNE
Na zijn studies aan de conservatoria van Brugge, Gent en Brussel en de universiteit van Gent werd Jan De Winne in 1987 laureaat van de wedstrijden 'Musica Antiqua' van het Festival van Vlaanderen - Brugge. Na twee decennia lang met verschillende barokorkesten te hebben rondgetoerd, legt hij nu, samen met zijn ensemble Il Gardellino, het accent op de kamermuziek.
Gedreven door zijn interesse voor oude instrumenten bouwt hij zelf kopieën van 18de en 19de eeuwse traverso's. Jan De Winne is leraar traverso en historische uitvoeringspraktijk aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse van Parijs en leraar historische kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.
ALEXANDER VANTOURNHOUT
Alexander Vantournhout studeerde hedendaagse dans aan P.A.R.T.S. (Performing Arts and Research Training Studios) en single wheel, jongleer- en dansacrobatiek bij ESAC (Ecole Supérieure des Arts du Cirque).
Alexander Vantournhout's bewegingstaal wordt beïnvloed door verschillende pedagogische processen en door het werken binnen verschillende kunstdisciplines. Twee constanten in zijn artistieke bezigheden zijn een zoektocht naar creatief en kinetisch potentieel in het fysieke en een onderzoek naar vele aspecten van de relatie tussen uitvoerder en object.
Alexander Vantournhout is artist-in-residence in Kunstencentrum Voo?uit in Gent en geassocieerd kunstenaar van Le Centquatre-Paris en het Cirque-théâtre d'Elbeuf.
ESSE VANDERBRUGGEN
Esse Vanderbruggen begon haar professionele dansopleiding in 2003 aan de Koninklijke Balletschool van Vlaanderen, vervolgde bij De! Kunsthumaniora Antwerpen, CODARTS Rotterdam en uiteindelijk afgestudeerd in 2012 aan P.A.R.T.S. te Brussel. Sinds 2014 is ze gevestigd in Brussel waar ze haar werk voortzet als freelance danser/performer met o.a. Kubilai Khan Investigations (FR, "Biensûr les chooses Tournent mal"), Vera Tussing, Compagnie Monica ("Glimps in Turbid Water"), Benjamin Vandewalle, Isabella Soupart en Sam Touzani ("c'est ici que le jour se lève")
ESSE VANDERBRUGGEN
Esse Vanderbruggen begon haar professionele dansopleiding in 2003 aan de Koninklijke Balletschool van Vlaanderen, vervolgde bij De! Kunsthumaniora Antwerpen, CODARTS Rotterdam en uiteindelijk afgestudeerd in 2012 aan P.A.R.T.S. te Brussel. Sinds 2014 is ze gevestigd in Brussel waar ze haar werk voortzet als freelance danser/performer met o.a. Kubilai Khan Investigations (FR, "Biensûr les chooses Tournent mal"), Vera Tussing, Compagnie Monica ("Glimps in Turbid Water"), Benjamin Vandewalle, Isabella Soupart en Sam Touzani ("c'est ici que le jour se lève")