Ouverture
Op de openingsavond van EDEN kunstenfestival klinken de scheppingsverhalen uit Genesis in woord, muziek en dans.
Siska Viaene vertelt. Live muziek van Bart Naessens, Jan De Winne en Marcel Ponseele en een dansperformance van Emmi Väisänen en Alexander Vantournout.
Ouverture
Muziek, woord en dans
datum en plaats
woensdag 23 februari 2022
Sint-Michielskerk Roeselare
inkom
gratis - Wél reserveren vooraf: wel online tickets bestellen of telefonisch op 051 20 09 04

SISKA VIAENE

woordkunstenares, meester in de dramatische kunsten

Siska Viaene studeerde af in 2000 aan het Lemmensinstituut te Leuven als woordkunstenares, meester in de dramatische kunsten. Sindsdien is zij voltijds leerkracht woord aan diverse academies. Inmiddels vond zij haar thuis in de Stedelijke Academie voor podiumkunsten, Stap Roeselare.


Naast het lesgeven is zij ook vertelster. Ze heeft een voorliefde voor het brengen van poëzie, verhalen, sprookjes en monologen.

BART NAESSENS

muzikale duizendpoot par excellence

Bart Naessens is Klara Musicus van het jaar 2020. Bart Naessens is de muzikale duizendpoot par excellence. Zijn actieradius in de wereld van de klassieke muziek is overweldigend: als dirigent en artistiek leider, als speler op klavecimbel en orgel, als directeur van het Stedelijk conservatorium Brugge, als pedagoog in het Brusselse conservatorium en Lemmensinstituut en als bezieler van amateurmusici. Als klavecinist en organist maakte hij mooie internationale tournees met ensembles als Collegium Vocale Gent, Les Muffatti of met zijn eigenste Capriola di Gioia naar Japan en Nederland. Als dirigent maakte hij zijn debuut in Opera Ballet Vlaanderen met B’Rock bij de productie Mea Culpa van Sidi Larbi Cherkaoui en voerde hij de Messiah uit in Brazilië.

BART NAESSENS

muzikale duizendpoot par excellence

Bart Naessens is Klara Musicus van het jaar 2020. Bart Naessens is de muzikale duizendpoot par excellence. Zijn actieradius in de wereld van de klassieke muziek is overweldigend: als dirigent en artistiek leider, als speler op klavecimbel en orgel, als directeur van het Stedelijk conservatorium Brugge, als pedagoog in het Brusselse conservatorium en Lemmensinstituut en als bezieler van amateurmusici. Als klavecinist en organist maakte hij mooie internationale tournees met ensembles als Collegium Vocale Gent, Les Muffatti of met zijn eigenste Capriola di Gioia naar Japan en Nederland. Als dirigent maakte hij zijn debuut in Opera Ballet Vlaanderen met B’Rock bij de productie Mea Culpa van Sidi Larbi Cherkaoui en voerde hij de Messiah uit in Brazilië.

MARCEL PONSEELE

docent

Marcel Ponseele behoort tot de tophoboïsten van de barokwereld. Hij werkt free-lance in de belangrijkste barokorkesten van de barokwereld als Het Amsterdam Baroque Orchestra, La Chapelle Royale, is medeoprichter van het Orchestre des Champs-Elysées en leidt zelf de Harmonie des Champs-Elysées. Daarnaast is hij samen met Jan De Winne en Shalev Ad-El oprichter en ensemblelid van het topensemble il Gardellino.


Marcel Ponseele is wereldwijd een veel gevraagd docent en is samen met zijn broer een gereputeerd hobobouwer.

JAN DE WINNE

leraar traverso en historische uitvoeringspraktijk

Na zijn studies aan de conservatoria van Brugge, Gent en Brussel en de universiteit van Gent werd Jan De Winne in 1987 laureaat van de wedstrijden 'Musica Antiqua' van het Festival van Vlaanderen - Brugge. Na twee decennia lang met verschillende barokorkesten te hebben rondgetourd, legt hij nu, samen met zijn ensemble Il Gardellino, het accent op de kamermuziek.


Gedreven door zijn interesse voor oude instrumenten bouwt hij zelf kopieën van 18de en 19de eeuwse traverso's. Jan De Winne is leraar traverso en historische uitvoeringspraktijk aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse van Parijs en leraar historische kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.

JAN DE WINNE

leraar traverso en historische uitvoeringspraktijk

Na zijn studies aan de conservatoria van Brugge, Gent en Brussel en de universiteit van Gent werd Jan De Winne in 1987 laureaat van de wedstrijden 'Musica Antiqua' van het Festival van Vlaanderen - Brugge. Na twee decennia lang met verschillende barokorkesten te hebben rondgetourd, legt hij nu, samen met zijn ensemble Il Gardellino, het accent op de kamermuziek.


Gedreven door zijn interesse voor oude instrumenten bouwt hij zelf kopieën van 18de en 19de eeuwse traverso's. Jan De Winne is leraar traverso en historische uitvoeringspraktijk aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse van Parijs en leraar historische kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.

EMMI VÄISÄNEN &

ALEXANDER VANTOURNHOUT

leraar traverso en historische uitvoeringspraktijk

EMMI VÄISÄNEN

Emmi Väisänen (FIN) kennen we als danseres bij o.a. Alexander Vantournhout en Claire Croizé. In 2020 creëerde ze als lid van Not standing company “Through the grapevine XS”, voor meisjes tussen 12 en 16 jaar. Ze geeft ook af en toe lessen hedendaagse dans en partnering.


ALEXANDER VANTOURNHOUT

Alexander Vantournhout (Brussel, 1989) studeerde hedendaagse dans aan P.A.R.T.S. (Performing Arts and Research Training Studios) en single wheel, jongleer- en dansacrobatiek bij ESAC (Ecole Supérieure des Arts du Cirque).

Alexander's bewegingstaal wordt beïnvloed door verschillende pedagogische processen en door het werken op verschillende kunstdisciplines. Twee constanten in zijn artistieke bezigheden zijn een zoektocht naar creatief en kinetisch potentieel in het fysieke en een onderzoek naar vele aspecten van de relatie tussen uitvoerder en object.

Alexander Vantournhout is artist-in-residence in Kunstencentrum Voo?uit in Gent en geassocieerd kunstenaar van le CENTQUATRE Paris en Cirque-théâtre Elbeuf. Hij is cultureel ambassadeur van de stad Roeselare.